Trulsamin Home & Crafts

Hem, hus, kaniner, handarbete, familj, studier och allt annat som hör livet till!

Jag är doula!

Publicerad 2011-04-26 10:54:19 i Allmänt,

Effekten av att ha en doula har mätts i
flera internationella vetenskapliga studier
och visar på mycket goda resultat.

Med en doula minskar:
Förlossningens längd med 25%
Behovet av medicinsk smärtlindring med 30%
Önskemål om ryggbedövning med 60%
Antalet kejsarsnitt med 50%

Av studierna framgår också att de som haft en
doula är mer delaktiga i förlossningen och känner
sig mer tillfreds med sin upplevelse!
The Doula Book, M H Klaus, J H Kennell & P H Klaus, 2003

Jag är färdigutbildad doula! Planen är att jag ska gå vidare och bli odis-doula dessutom. 
Om man vill veta mer om vad en doula är kan man läsa här: http://www.doula.nu

Min motivation när jag ville bli doula var att jag vill hjälpa kvinnor att få den förlossningsupplevelse som de förtjänar. Alla förtjänar att ha en så positiv förlossningsupplevelse som möjligt. Jag vill också att alla föräldrar ska ha möjlighet att få stöd både före och efter förlossningen och alla föräldrar har rätt att göra informerade val, det gäller deras och deras barns hälsa och framtida liv. 

Jag har två egna förlossningar bakom mig och har pratat med många föräldrar om deras förlossningar. Min erfarenhet säger mig att doulor behövs och när det är dags för mig att få nästa barn kommer jag att anlita en doula utan att tveka. 

Till en början kommer jag bara att ta betalt för mina egna utgifter vilket innebär resekostnader, materialkostnader och eventuella andra utgifter beroende på föräldrarnas önskemål.

Kommentarer

Postat av: Smsa Låna

Publicerad 2011-07-20 04:23:46

Jag hoppas att du fortsätter med att skriva nya inlägg till din blogg - den har verkligen potential :)!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Trulsa

Tvåbarnsmamma, sjuksköterskestudent med grandiosa planer på självhushållning och reducerande av kemikalier och annat skräp i mitt liv.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela