Trulsamin Home & Crafts

Hem, hus, kaniner, handarbete, familj, studier och allt annat som hör livet till!

Hundarna

Publicerad 2013-10-06 21:24:00 i Djuren,

För ett tag sen började jag ge hundarna färskfoder. Detta kan man hitta här: http://www.bravodjurfoder.se
 
Båda hundarna har under alla år kräkts mycket, gult skum. Mica har dessutom alltid varit känslig i magen och kräkts upp mycket av maten, framförallt om det är någonting nytt. För några månader sen började hennes kräkningar dessutom innehålla blod och jag kände bara att det här kan inte vara normalt (Någonting som jag uppfattat att det gula skummet var, när jag pratat med folk om det så har jag bara fått höra att det gör deras hundar med eller det gör hundar osv)
 
Så jag började googla loss och hittade flera foruminlägg där det var hundar som kräktes gult skum för att de hade magkatarr. Jag hittade även många inlägg med hundar som inte tålde spannmål. Så jag la efter mycket efterforskningar ihop ett och ett och gissade att jag hade en glutenintolerant hund med magkatarr.
 
Jag gick ner till vår lokala djuraffär som är återförsäljare av bravo hundfoder och köpte ett litet paket, gick hem och började testa mig fram. Det tog några veckors inkörning innan jag kom fram till lämplig fodergiva (Stoooor skillnad på 0.5 biff och 1.5 biff för en liten femkiloshund, vilket då är spannet för hundar under 5 kg) Dessutom så ger jag nu hundarna dagligen lite fiskleverolja på maten. 
 
Mina hundar som alltid varit mycket kräsna, Ozzy tittar inte ens på rå köttfärs, som alltid har kräkts och som över lag har varit väldigt svåra att hålla i lagom vikt är helt plötsligt galna i maten de får, de har HELT slutat att kräkas, inte en enda gång! De ligger stabilt i vikt och har ett lagom hull (Ozzy har tidigare alltid varit underviktig och Mica har lätt att lägga på sig och bli överviktig) Dessutom är deras päls helt fantastiskt mjuk, mycket mjukare än den har varit innan. 
 
Så kontentan är: prova färskfoder, det uträttade mirakel på mina hundar iallafall... 
 
Nybadad lopphög får numera sova i soffan om han vill, snart pensionär för tusan :) 
 

Kommentarer

Postat av: Emma L

Publicerad 2013-10-06 22:00:28

Färskfoder is the shit! Elliot äter nordic spannmålsfritt.

Svar: Jag har också spannmålsfritt till mina och det är antagligen det som gjort att magarna nu är i balans. Verkligen kanon! Nu ska vi bara flytta och få igång frysen med så att vi kan köpa storpack när vi ändå håller på och slippa små paket om 8 biffar hela tiden.
Trulsa

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Trulsa

Tvåbarnsmamma, sjuksköterskestudent med grandiosa planer på självhushållning och reducerande av kemikalier och annat skräp i mitt liv.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela