Trulsamin Home & Crafts

Hem, hus, kaniner, handarbete, familj, studier och allt annat som hör livet till!

Färgade ullbyxor

Publicerad 2010-07-23 23:04:12 i Alster,

I går gav jag mig äntligen på att färga mina stora ullbyxor (har fler som jag kanske kommer färga men det får bli en senare sak i så fall) Jag färgade med karamellfärg och resultatet blev riktigt bra.



Jag har saknat instruktioner på nätet på exakt hur man gör så jag lägger upp här exakt tillvägagångssätt:

1. Jag blandade ca 3 matskedar citronsyra med ca 1 liter vatten i en glasskål. (Det går tydligen lika bra med ättika)
2. Jag la ner ullbyxorna i det sura vattnet och såg till att de var genomdränkta.
3. Jag blandade ca en halv liter vatten med karamellfärg. Här höftade jag ganska mycket men jag använde nog totalt till varje blöja ca en halv flaska. Den gröna är grön och gul karamellfärg och den blå är röd och blå karamellfärg. För ett mer lila resultat behövs mycket mindre blått än rött, här är ungefär lika mycket av varje.
4. Ta upp byxan ur syrabadet, vrid inte ur. Lägg ner i färgbadet som ska ligga i en microsäker glasskål eller en skål som du antingen inte är rädd om eller som inte tar upp färg. Se till att hela byxan blir jämnfärgad och genomfärgad.
5. Häll ut det mesta av den överblivna färgen men lämna lite i botten på skålen.
6. Kör in i micron. Kör en minut i taget och kontrollera resultatet efter varje omgång. Pilla INTE på ullbyxorna, pillar man för mycket så kan byxorna tova sig och krympa. Vattnet i botten på skålen ska vara mer eller mindre helt klart när byxorna är klara. På de här fick jag köra 4 omgångar á 1 minut var innan vattnet var klart. Jag har läst om andra som har gjort det samma i ugnen men det vet jag inte hur det fungerar.
7. Låt byxorna svalna. När de är kalla eller ljumma så sköljer du dem i vatten med samma temperatur som ullbyxorna är i. Vid för stora temperaturväxlingar finns det risk för att de tovar sig och krymper. Skölj tills det inte kommer mer färg ur dem. Jag gillar att sköja i badkaret eller handfatet på toa för där har man en vit bakgrund och ser därför bäst om det kommer mer färg ur dem.
8. Låt torka och njut av resultatet.

Kom ihåg plasthandskar om ni inte vill bli väldigt färgade om händerna.
En tovad ullbyxa tenderar att ge ett mer flammigt resultat än en som inte är lika tovad. Vill man ha jämnare eller intensivare färg kan man nog färga en gång till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Trulsa

Tvåbarnsmamma, sjuksköterskestudent med grandiosa planer på självhushållning och reducerande av kemikalier och annat skräp i mitt liv.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela