Trulsamin Home & Crafts

Hem, hus, kaniner, handarbete, familj, studier och allt annat som hör livet till!

Vitt matbröd

Publicerad 2011-03-04 20:00:00 i Recept och bakat,

Sen december förra året har jag köpt väldigt lite matbröd på affär då jag är så vansinnigt trött på köpebröd. Det är inte gott och det innehåller en faslig massa dumheter som jag inte vill ha i mitt bröd.
Egentligen borde jag sätta en surdeg dessutom men så långt har jag inte kommit...
Jag har skaffat mig ett par brödkorgar som jag jäser mina bröd i men jag hade velat ha ett par som är lite smalare för att jäsa smalare bröd, jag tycker det blir så svårt att skära brödet när det är så brett. Dessutom hade jag verkligen velat ha baguettformer, men de är för dyra att köpa. Jag får hålla utkik på loppis...

Det här behöver du…
(1 sats)
50 g jäst
5 dl vatten (37º)
2 tsk honung, socker och sirap
2 msk olja eller
flytande margarin
2 tsk salt, gärna flingsalt
ca 13 dl (ca 780 g) vetemjöl (gärna vetemjöl special)

Gör så här…

1. Rör ut jästen i det ljumma vattnet i en bunke. Tillsätt honung, socker eller sirap, fett, salt och nästan allt mjöl och arbeta kraftigt ihop till en smidig deg. Tillsätt eventuellt lite mera mjöl, degen ska släppa från bunkens kant. Eller blanda allt i en degblandare och knåda väl.

2. Jäs degen övertäckt till dubbel storlek ca 30 minuter.

3. Ta upp degen på mjölat bakbord. Forma och baka ut den till olika bröd och lägg på plåt, smord eller med bakplåtspapper.

4. Låt degen jäsa övertäckt en andra gång ca 30 minuter. Värm under tiden ugnen till 200 grader.

5. Grädda brödet ca 30-40 minuter, det är klart när det låter ihåligt när du knackar på undersidan på det.

6. Låt det svalna på galler under bakduk om det ska ha mjuk yta eller utan bakduk om det ska vara knaprigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Trulsa

Tvåbarnsmamma, sjuksköterskestudent med grandiosa planer på självhushållning och reducerande av kemikalier och annat skräp i mitt liv.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela