Trulsamin Home & Crafts

Hem, hus, kaniner, handarbete, familj, studier och allt annat som hör livet till!

Bilbarnstol - Framåt eller bakåt?

Publicerad 2011-11-05 19:57:37 i Barnen,

Alissa är nu 3.5 år gammal. Häromdagen när vi skulle åka till vår måndagskurs så var bilen full av grejjer och Alissas bilbarnstol stod i förrådet. Det hela slutade med att det var tight om tid och jag slängde in vår Acta Graco Cosmo comfort framåtvänt i baksätet och så gasade vi iväg. Efter detta har vi inte kommit oss för att vända stolen bakåt igen men jag är kluven. Å ena sidan så är det säkrare att sitta bakåtvänt och därför borde hon göra det. Å andra sidan är hon så lång att hon nästan växt ur den och frågan är om det är lönt att vända henne bakåt igen.
Alissa är ca 110 cm lång och hennes öron snuddar vid överkanten på stolen när hon sitter ordentligt i den, det är verkligen på håret att den fungerar bakåt fortfarande. Benplats finns det gott om eftersom vi har en stor bil och möjlighet att sätta stolen så att hon får gott om plats.
Jag måste dessutom erkänna att jag trivs med att se henne när hon nu sitter framåt, det har jag tyckt varit jobbigt innan att jag inte kunnat se mina barn och när Alissa satt i mitten nådde jag heller inte något av barnen.
Så det lutar åt att hon får fortsätta sitta framåtvänd.

Kommentarer

Postat av: Frida Viibus Lundgren

Publicerad 2012-03-27 21:26:28

Ett stöd om du fortfarande funderar (från Volvos Barn i bil) Sista stycket är viktigast när man funderar på att vända vid tre-fyra:

BRÄCKLIGA BILÅKARE

Barn är bräckliga bilåkare. Huvudet är stort och tungt i förhållande till kroppen. På en nio månaders baby utgör det tjugofem procent av kroppsvikten. Motsvarande siffra för en vuxen man är sex procent.

Det lilla barnets huvud har också andra proportioner.

Bakhuvudet, och därmed hjärnan, är överdimensionerat jämfört med ansiktet.

Huvudskador på ett barn innebär därför ofta hjärnskador, vilket vanligen är mycket allvarligare än ansiktsskador. Skadorna förvärras dessutom av att barnets skallben inte är lika tjockt och skyddande som en vuxens.

MJUKT SKELETT

Det nyfödda barnets nackkotor består av separata benbitar, hopfogade med brosk. Skelettet är alltså mjukt. Efterhand omvandlas brosket till ben. Denna process pågår fram tills barnet är ungefär tre år. Förbeningen fortsätter sedan fram till och med puberteten. Motsvarande utveckling sker med muskler och ligament

i nacken.

Även formen förändras under uppväxttiden, från det lilla barnets horisontella kotor till den vuxnes sadelformade. Sadelformen gör att kotorna kan haka i och stärka varandra om huvudet kastas framåt. Detta extra skydd saknar små barn.



Lycka till hursom och kör försiktigt ; )

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Trulsa

Tvåbarnsmamma, sjuksköterskestudent med grandiosa planer på självhushållning och reducerande av kemikalier och annat skräp i mitt liv.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela