Trulsamin Home & Crafts

Hem, hus, kaniner, handarbete, familj, studier och allt annat som hör livet till!

Information om tyger och produkter

Publicerad 2012-03-13 13:10:31 i Allmänt,

Pocketblöjor: Mina pocketblöjor finns i storlekarna small, Medium/large och XL där small fungerar bäst från nyfödd till ett halvår, M/L fungerar bäst från ett halvår ungefär till 1.5 år och XL Fungerar bäst från 1.5 år till 3 år. Jag har möjlighet att låna ut en blöja i förväg för att man ska kunna känna på storleken och prova hur man tycker att de fungerar. Jag använder PUL som yttre spärrskikt och bambuvelour eller fuskmocka mot rumpan. Vid behov syr jag prefolds och säljer till pocketblöjan. Blöjan knäpps i sidorna med plasttryckknappar och blöjorna tvättas i 60 grader i maskin och kan torktumlas om man vill. Pocketblöjor torkar dock väldigt fort och av miljöhänsyn rekommenderar jag att hängtorka blöjor för det mesta.
Tygbindor: Jag använder pul som spärrskikt, ett uppsugande mittlager av microfiber, frotté eller bambufleece beroende på önskemål från kunden och ytskikt av bambuvelour eller flanell. Finns i storlekarna: trosskydd, dagbinda och nattbinda. Kan fås både med och utan vingar och trosskydd kan även fås utan spärrskikt.
Amningsinlägg: Jag syr amningsinlägg med och utana spärrskikt. Vid spärrskikt använder jag pul eller polyesterfleece. mot kroppen använder jag bambuvelour eller flanell. Uppsugande lager använder jag frotté eller bambufleece efter köparens egna önskemål.
Miljöaspekt:
Jag tror att det är viktigt att tänka på miljön. Därför använder jag själv både tygblöjor till mina barn och tygbindor till mig. Genom att använda tyg istället för engångsprodukter minskar jag sopberget enormt. Genom att fylla upp tvättmaskinen när jag tvättar och använda minimalt med tvättmedel och helt utesluta sköljmedel ökar jag miljövinsten när jag tvättar mina produkter. Innan jag syr i mina material så har de alltid förtvättats minst en gång vilket innebär att de inte ska krympa. Jag anser dessutom att återanvända tyger är bra och framförallt som uppsugande lager använder jag begagnade material så som frottéhanddukar och flanellakan. Självklart är dessa tvättade av mig, utan medel och de är i gott skick när jag använder dem så att de ska ha god uppsugningsförmåga. Dessutom får många material bättre uppsugningsförmåga när man har tvättat dem några gånger.
Tvättråd: Alla bambutyger jag har kan tvättas i 60 grader. Använd fosfatfria tvättmedel som innehåller mindre än 5% tvål. Använd inte sköljmedel då dessa minskar materialets uppsugningsförmåga och förmåga att andas. Vissa Pultyger kan blekas i tvätten då man tvättar dem ofta och varmt men det är helt normalt.
PUL-tyg: Pul är ett tyg som är gjort av antingen bomull eller polyester med en laminering (poly utherane) på insidan för att tyget ska bli vattenskyddat men inte helt vattentätt och därför andas tyget men kläderna blir inte blöta. Jag syr främst i polyesterpul och 1mm tjock laminering (den tunnaste) Den tjockare pulen (2mm) används främst till påsar och liknande och är inte lika bra på att andas. Det finns många olika färger och mönster. Jag har lite i lager och jag beställer hem nytt efter behov.
Bambuvelour: Bambuvelouren är ekologisk, den är antibakteriell och supermjuk mot huden. Jag har idag bara vit bambuvelour men vid intresse kan jag ta hem andra färger. Det är superbra vid känslig hud.
Bambufleece: Bambufleece är tjock och suger upp massor. Jag använder den främst till prefolds att stoppa i pocketblöjor och som uppsugande lager i formsydda blöjor och jag har bara naturvit bambufleece.
Fuskmocka: Släpper igenom vätska men suger inte upp vätska självt och därför är ytan mot barnets rumpa torr.
Jag inser att det var ett tag sen som jag sa någonting om min syverksamhet och tänkte att jag skulle uppdatera lite.

Pocketblöjor: Mina pocketblöjor finns i storlekarna small, Medium/large och XL där small fungerar bäst från nyfödd till ett halvår, M/L fungerar bäst från ett halvår ungefär till 1.5 år och XL Fungerar bäst från 1.5 år till 3 år. De är smala i modellen. Jag har möjlighet att låna ut en blöja i förväg för att man ska kunna känna på storleken och prova hur man tycker att de fungerar. Jag använder PUL som yttre spärrskikt och bambuvelour eller fuskmocka mot rumpan. Vid behov syr jag prefolds och säljer till pocketblöjan. Blöjan knäpps i sidorna med plasttryckknappar och är därför ganska flexibel när det gäller hur länge man kan använda dem, och blöjorna tvättas i 60 grader i maskin och kan torktumlas om man vill. Pocketblöjor torkar dock väldigt fort och av miljöhänsyn rekommenderar jag att hängtorka blöjor för det mesta.

Tygbindor
: Jag använder pul som spärrskikt, ett uppsugande mittlager av microfiber, frotté eller bambufleece beroende på önskemål från kunden och ytskikt av bambuvelour eller flanell. Finns i storlekarna: trosskydd, dagbinda och nattbinda. Kan fås både med och utan vingar och trosskydd kan även fås utan spärrskikt.

Amningsinlägg:
Jag syr amningsinlägg med och utana spärrskikt. Vid spärrskikt använder jag pul eller polyesterfleece. mot kroppen använder jag bambuvelour eller flanell. Uppsugande lager använder jag frotté eller bambufleece efter köparens egna önskemål.

Miljöaspekt:
Jag tror att det är viktigt att tänka på miljön. Därför använder jag själv både tygblöjor till mina barn och tygbindor till mig. Genom att använda tyg istället för engångsprodukter minskar jag sopberget enormt. Genom att fylla upp tvättmaskinen när jag tvättar och använda minimalt med tvättmedel och helt utesluta sköljmedel ökar jag miljövinsten när jag tvättar mina produkter. Innan jag syr i mina material så har de alltid förtvättats minst en gång vilket innebär att de inte ska krympa. Jag anser dessutom att återanvända tyger är bra och framförallt som uppsugande lager använder jag begagnade material så som frottéhanddukar och flanellakan. Självklart är dessa tvättade av mig, utan medel och de är i gott skick när jag använder dem så att de ska ha god uppsugningsförmåga. Dessutom får många material bättre uppsugningsförmåga när man har tvättat dem några gånger.

Tvättråd:
Alla bambutyger jag har kan tvättas i 60 grader. Använd fosfatfria tvättmedel som innehåller mindre än 5% tvål. Använd inte sköljmedel då dessa minskar materialets uppsugningsförmåga och förmåga att andas. Vissa Pultyger kan blekas i tvätten då man tvättar dem ofta och varmt men det är helt normalt.

PUL-tyg:
Pul är ett tyg som är gjort av antingen bomull eller polyester med en laminering (poly utherane) på insidan för att tyget ska bli vattenskyddat men inte helt vattentätt och därför andas tyget men kläderna blir inte blöta. Jag syr främst i polyesterpul och 1mm tjock laminering (den tunnaste) Den tjockare pulen (2mm) används främst till påsar och liknande och är inte lika bra på att andas. Det finns många olika färger och mönster. Jag har lite i lager och jag beställer hem nytt efter behov.

Bambuvelour:
Bambuvelouren är ekologisk, den är antibakteriell och supermjuk mot huden. Jag har idag bara vit bambuvelour men vid intresse kan jag ta hem andra färger. Det är superbra vid känslig hud.

Bambufleece
är tjock och suger upp massor. Jag använder den främst till prefolds att stoppa i pocketblöjor och som uppsugande lager i formsydda blöjor och jag har bara naturvit bambufleece.
Fuskmocka: Släpper igenom vätska men suger inte upp vätska självt och därför är ytan mot barnets rumpa torr.

Kommentarer

Postat av: Therese

Publicerad 2014-04-12 23:14:24

Hej!
Vad har du för priser ungefär? Och kan du sy upp nya produkter så som peg pads (skydd för knapp)??
Annars skulle jag vilja veta vart du hittat å köper hem bambu velouren?
Med vänlig hälsning,
Therese

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Trulsa

Tvåbarnsmamma, sjuksköterskestudent med grandiosa planer på självhushållning och reducerande av kemikalier och annat skräp i mitt liv.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela